کنار همدیگه بیشتر میتونیم یاد بگیریم

گونه و انواع ارکیده ها

 

ارکیده ها به دو دسته مونوپودیال (تک ساقه عمودی) و سیمپودیال (افقی) تقسیم میشوند.

متداول ترین انواع ارکیده های تک پایه (منوپودیال) شامل فالانوپسیس( Phalaenopsis) ووندا (Vanda ) هستند. این ارکیده ها از یک ساقه مرکزی و عمودی رشد می کنند و برگها از یکی پس از دیگری از دو طرف ساقه ظاهر میشوند. هر ساله ارکیده شما باید یک یا دو برگ جدید بدهد.

اگر ارکیده شما روی گل نیست اما درحال رشد برگهای جدیده، خوشحال باشید چون این نشانگر دادن گل در آینده نزدیکه.

ارکیده هایی با این الگوی رشد دارای محل ذخیره آب به غیر از برگ ها و ریشه های ضخیم خود نیستند و به همین خاطر باید زمانی که محیط کشت آنها رو به خشکی میرود آبیاری شوند.

در پایین ارکیده های تک پایه گره های کوچکی وجود داره که ممکنه تا مدت زمان زیادی خواب باشند؛ با این حال اینگونه ارکیده  از طریق جوانه هایی که پایین گره ها میزند تکثیر میشوند. به این جوانه ها کیکی(keiki) میگویند.

 

ارکیده های سیمپودیال از ساقه های عمودی رشد نمیکنند بلکه از ساقه هایی کم و بیش افقی رشد میکنند  که ظاهری شبیه پیاز گل دارند اما درواقع اینگونه نیست و وظیفه آنها ذخیره آب است.این نوع ارکیده میتواند تا مدت زمان زیادی بدون آب زنده بماند تا زمانی که محیط کشت آن کاملا خشک شود، زیرا آنها آب را در شبه پیازهای خود ذخیره میکنند. رشد برگهای جدید مستقیما از این پیازهای ذخیره آب انجام میشود.

در ارکیده های سیمپودیال پیازهای جدید از کنار پیاز های قبلی رشد میکنند و به مرور زمان منجر به رشد چند ساقه در امتداد ساقه افقی که ریزوم نام دارد میشوند. از قسمت ریزوم ریشه ها رشد میکنند. اکثر گونه های ارکیده مانند دندروبیوم، سیپریدیوم، پافیوپدلوم ،سیمپیدیوم و کاتیالا سمپودیال هستند.

گاهی پیاز کوچک و برگها بلند هستند مانند گونه سیمپیدیوم و گاهی پیازها بزرگ وضخیم و برگها کوچک هستند مانند گونه دندروبیوم.

گونهودیال معمولا از محل ملاقات جدیدترین برگ با پیاز ظاهر میشود.

گونه های معروف ارکیده:

  1. ارکیده فالانوپسیس phalaenopsis

این نوع ارکیده به ارکیده ی پروانه ای یا ارکیده شاپرکی نیز معروف است. که در حال حاضر از هر دو گونه در گلستان علی موجود است. فصل گلدهی و زمان گلدهی ارکیدها متفاوت است معمولا از دسامبر (دی ماه) شروع می شود و چند ماه گل دارند. پس از گل دهی مدتی استراحت و بازسازی نیاز هست تا دوباره به گل بنشیند.

معمولا فالانوپسیس ها حداقل یکبار و گاهی تا سه بار در سال می توانند گل بدهند. اندازه گل های فالانوپسیس از قطر ۵ سانتی متر تا ۱۲ سانتی متر متغیر است. رنگ گل ها بسیار متنوع است.

     2.ارکیده سیمبیدیوم  ( cymbidium)

از واریته های کوچک است که به سادگی می توان آن را پرورش داد. گل هایش به رنگ های صورتی، سبز، سبز و قرمز، قرمز و شاه بلوطی است. ازدیاد آن از طریق جدا کردن و کاشت قطعات ریزوم در بهار هنگام تعویض گلدان صورت می گیرد. ارکیده هایی هستند که در بیرون از ساختمان قادر به رشدند.

آنها در نور کافی تابستان به بهترین نحو گل های خود را آشکار می کنند، همینطور در اوایل پاییز قبل از اینکه برگ ها به زردی بگرایند این نوع ارکیده نیز مانند سایر خویشاوندانش هنگامی که غنچه هایش باز می شود، باید از تابش قوی خورشید در امان باشد.

ارکیده های سیمبیدیوم اولین ارکیده هایی بودند که به عنوان گیاهان آپارتمانی به فروش رسیدند. این ارکیده ها به صورت گلهای شاخه بریدنی عرضه می شوند که در ابتدا اندازه گل ها بسیار بزرگ بوده است. امروزه رقم های جدیدی به نام مینی سیمبیدیوم یا میدی سیمبیدیوم تولید شده اند که گل های کوچکتر و مناسب تری برای داخل آپارتمان تولید می کنند.

این گیاهان دو تا سه ماه در سال گل می دهند. نگهداری این ارکیده ها در خانه خیلی راحت است و در مقابل رفتار بد انسان، تحمل بالایی دارند. این جنس دارای ۵۲ گونه از گیاهان همیشه سبز به رنگ ارغوانی روشن است.

 

 

      3.ارکیده کاتلیالابیانا  (cattleya labiata)

این نوع ارکیده در ایران کمتر پیدا می شود و به آن ملکه ارکیده ها نیز می گویند، به خاطر گل های معطر و درشتی که دارد و نگهداری آن راحت است. سیکل زندگی کاتلیا بدین صورت است که اول بهار شروع به رشد ریشه و پیازچه های جدید می کند و بعد از پایان گلدهی، ریشه دهی و برگدهی شروع می شود تا زمستان که گیاه استراحت می کند و از جنس های مشهور ارکیده است که دارای ۵۰ گونه و هزاران هیبرید است.

 

4. ارکیده دندروبیوم( Dendrobium)

یکی از بزرگترین جنس های خانواده ارکیده است و بعد از جنس بالبوفیلوم بزرگترین جنس از نظر تعداد گونه است. این جنس دارای ۱۴۰۰ گونه و از جزایر اقیانوس آرام تا هیمالیا گسترش دارد. اپیفیت و با فرم رشد سیمپودیال با ریزومهای کوتاه است.

 

  1. سیپریدیوم (cyperipedium)

یکی از مناسب ترین ارکیده های آپارتمانی است. بیشتر گونه ها، واریته ها و هیبریدها را می توان در پرورشگاههای گل از معمولی ترین آنها تا گیگانتیوم’، کایوداتوم”، دالینیوم با گل های بسیار بزرگش (به قطر ۱۸ سانتی متر) که از کمیاب ترین و مشکل ترین نوع پرورشی است، به دست آورد.

 

6.میلتونیا (miltonia)

دارای هیبریدهای زیبایی است که پرورش آنها ساده است، گلها به رنگ های قرمز و سفید، سفید با رگه های البالویی قرمز، کرم و قهوه ای شاه بلوطی، شرابی و زرد و قرمز با حاشیه های سفید است.

Purple orchid Miltoniopsis, closeup

  1. 7. اودونتو گلسیوم ( odontoglossum)

اصل و منشأ این گل از مکزیک است و دارای گل های خیلی عجیبی است، زیباترین گونه اش گراند با گل های طلایی و قهوه ای بزرگ است.

  1. پافیوپد یلوم (paphiopedilum)

این جنس بومی جنوب شرق آسیا است. به راحتی از طریق تقسیم بوته قابل تکثیر است و برای گلدهی نیاز به سرمای زمستانه دارد. در زمستان گل می دهد و کشت آن آسان است. رنگ گلها قهوهای، شاه بلوطی و قرمز، شکلاتی و سفید یا گلی و سبز است. ازدیاد آن از طریق تقسیم بوته در بهار امکان پذیر است.

       9. وندا vanda

گل ارکیده  وندا گیاهی گرمسیری بوده و در محیط گرم و مرطوب رشد مناسب را دارد. گلهای تولیدی از گیاه دارای قطری به اندازه 5 سانتی متر بوده و شامل تنوعی از رنگ ها می باشد. از ارکیده وندا به شرط فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی، می توان به آسانی در داخل خانه نگهداری نمود.

 

 

 

ممنون میشم نظرات و تجربیاتتون رو کامنت بگذارید تا بیشتر از اطلاعات همدیگه استفاده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X